Plaatjes draaien met Alex Salvador

alex1

“Ik zal nooit met usb sticks draaien.” DJ, producer, feestjesorganisator, labelbaas en wandelende muziekencyclopedie Alex Salvador klapt temidden van een indrukwekkende hoeveelheid studioapparatuur en platen uit de school.

Kruipen tussen de kabels
“Ook al gaat het maar om magere bedragen, gek genoeg verdienen we geld met muziek. Dat is best wel apart, we hadden het niet verwacht.” Alex lijkt lichtelijk verbaasd over zijn carrière,  terwijl hij toch een heel goed voorbeeld heeft. “Mijn vader richtte Tomorrow Is Now Kid! (TINK!) op in 1989. Ik was toen twee jaar oud en groeide praktisch op in de studio, kroop tussen de kabels door. Tegenwoordig is het een andere markt, mensen downloaden veel muziek. Toch verkopen we heel veel MP3’s, vooral in Engeland. Bizar. Eind jaren 80, begin jaren negentig bracht mijn vader veel soulful house en garage uit, geïnspireerd op de muziek uit New York. Tulipa Nera (Black Tulip) was destijds de hoofd act van TINK! Records, bestaande uit mijn vader, Groovemaster Johnson, Rick Zwaan en de vocalen werden gedaan door Wendell Morisson Jr., voormalig Salsoul zanger.”

——- We horen:  Black Tulip – Jam on it (organ dub) ——–

Alex vist ondertussen de ene na de andere plaat uit zijn collectie. “Dit is de eerste houseplaat van Nederland: Gert van Veen met nog twee andere gasten. En dit is Jeff Porter, oftewel Abraxas.” We zijn in een waar house-archief beland, zoveel is wel duidelijk. “TINK! Bracht ook Thyone Girls uit. De track ‘Keep on Pumping’ belande op een IT compilatie en werd een regelrechte clubhit.”

———In de mix: Thyone Girls – Keep on Pumping ———-

Debuut in de IT
“Op mijn veertiende kocht ik draaitafels en leerde ik draaien  van een goede vriend van mijn vader, Groovemaster Johnson.  Hij was destijds samen met Joost van Bellen de 2step DJ van het moment. Af en toe mocht ik met hem mee naar Bubble Club of Speedfreax. Stond ik daar in een hoekje Fristi te drinken. Johnson verkocht mij vijftig platen voor vijftig gulden. Dat waren allemaal afdankertjes, maar ik vond er een heleboel juweeltjes tussen. Mijn eerste DJ gig was in de IT, op mijn zeventiende. Het was een schoolfeestje van het Hervormd Lyceum Zuid, de meest nare kakschool die er is.” Maar wel een nare kakschool met een schoolfeest in de IT, denken wij provinciaaltjes jaloers.  “Ik nam Johnson mee als backup. De apparatuur in de IT was helemaal afgeragd en dus lang niet zo secuur als mijn draaitafels thuis. De zaal stond vol, het was doodeng. Ik vroeg aan Johnson of hij wilde luisteren of mijn platen gelijk liepen. Hij knikte ja, maar had ze juist totaal verkeerd gezet. Hij vond dat ik het zelf maar moest uitzoeken.”

 

alex4

Schatzoeken op zolder
“Op school leerde ik gasten kennen die ook met muziek bezig waren. Na schooltijd gingen we samen met een tasje de platenwinkels af. Daar kom ik nog steeds graag. Eén van de nieuwste en tevens leukste vind ik Redlight Records. Ze hebben daar echt een bizar goede selectie met jazz, funk en disco. Het nadeel is dat ze heel goed de waarde van de platen kennen en dat je er dus de volle mep betaald. Maar dan zijn de platen wel in uitstekende staat. In stoffige winkels vind je nog de mooiste dingen voor drie euro. Daar moet je dan wel wat intensiever voor zoeken. Laatst vond ik samen met Daan Groeneveld, een goede vriend die ook bij ons draait, tien bakken met house op zo’n stoffige zolder. We gingen helemaal kapot, diggen, diggen, diggen. Plotseling vindt Daan een plaat waarnaar hij al een jaar op zoek is. Hij was aan het springen als een kind. Zo intens gelukkig kun je daarvan worden, niet normaal.”

Roger S.
“In 2008 liep ik stage bij Stealth Records, het label van Roger Sanchez. Dat zat hier in Amsterdam. Hier leerde ik alles over evenementenproductie, internationale promotie, het runnen van een label. Zij brachten niet echt mijn muziek uit, ik hield destijds nog steeds vast aan 2step, garage  en Jackin house. Die laatste stroming is bijna eigenhandig opgezet door Joey Youngman. Hij heet nu Wolfgang Gartner en maakt verschrikkelijke electrohouse. Dit doet hij overigens heel erg goed, hij verdient er bakken met geld mee.“

——-Uit betere tijden: Joey Youngmen – Countrylife ———

“Het was uiteindelijk Roger Sanchez die mij op een heel ander muzikaal spoor bracht. Way back kreeg ik van mijn vader een cd van Sanchez, toen nog Roger S. Ik had er nog nooit naar geluisterd, het lag stof te happen in de kast tot ik hem een keer tegenkwam met schoonmaken. Aangezien ik nu stage liep bij zijn label, heb ik de cd maar eens opgezet. Ik wist niet wat ik hoorde, draaide hem meteen drie keer achter elkaar. Vanaf dat moment ben ik helemaal verkocht aan underground house en garage. Hij moet hier ergens liggen.” Alex tovert een kartonnen doos vol cd’s tevoorschijn, waar we gedrieën in zoeken. Speedfreax cd’s, Craig David, Muddy Waters, smakeloze compilatiecd’s nog in het plastic. Dan vinden we waar we naar zoeken: Underground house party van Roger S.

———Klassieker: De’lacy – Hide away ———-

“Dit album heeft mij echt getriggered om zoek te gaan naar andere muziek dan de muziek die ik door mijn vaders label en smaak had leren kennen. Ik kwam tijdens die zoektochten vooral dingen van Kerri Chandler tegen. Hij is één van mijn grote helden, al vind ik wat hij tegenwoordig draait niet goed. Op Open Air heb stond ik tijdens zijn set  nog net niet te huilen, zo slecht vond ik het. Maar zijn vroegere werk….“

——- Check: Kerri Chandler – Keep me inside ———

alex3

Vinyl Only
“Mijn grote inspiratiebron van dit moment is Jeremy Underground. Deze Fransoos begon drie jaar geleden met My Love is Underground, een vinyl only label. Hij gaat op zoek naar oude, vergeten producers uit Amerika. Gasten die nooit in de spotlights hebben gestaan, wiens carrière nooit echt op gang is gekomen. Hier brengt hij re-issues van uit. Het zijn zulke vette platen, en niet digitaal te krijgen.”

———We horen: Brawther – Sexy Thing ——–

Pratend over al Alex zijn helden vergeten we bijna dat TINK! Zelf ook sublieme platen uitbrengt. “Dit is onze eerste (inmiddels is de tweede uit) release, 300 stuks vinyl. Vandaag belde onze distributeur om te vertellen dat hij is uitverkocht. Dat is wel heel erg tof. Bij Rush Hour ben ik letterlijk zelf met de plaat naar binnen gelopen. ‘Hoi, hier, luister maar even , ik hoor het wel.’ Ze wilden er twintig hebben. Dan lig je toch bij Rush Hour in de winkel, dat vind ik wel heel speciaal.”

——Eerste release: Malin Genie – Pushin’ on ——–

 “Nick Putman (Malin Genie) is een muzikaal genie. Toen ik vroeger na schooltijd thuis ging gamen, kroop hij achter zijn computer om muziek te maken. Hij is zo goed. Als hij wil kan hij zelfs reggae maken. Hij krijgt aanvragen om te draaien vanuit de hele wereld, maar het interesseert hem niet, hij wil gewoon produceren. Ik probeer hem over te halen om live zijn eigen sets te produceren op onze eigen feesten.  Ons feest Transistor Rhythm vindt één keer in de twee maanden plaats in Club Up. Het blijft low key met onze eigen crew en af en toe een buitenlandse DJ die nog niet eerder in Amsterdam heeft gedraaid. Ik heb het dan over gasten als Washerman en Rio Padice.”

alex2

“Eén keer in de maand draai ik een set van vijf uur in Roest. Dat is echt een uitdaging voor mij, niet het draaien op mijn eigen feestjes. Soms ben ik echt aan het vechten achter de draaitafels, wat moet ik nu in ’s hemelsnaam nog draaien? Drie keer op een avond wil ik mijn koptelefoon weggooien. Hoe kan ik dit publiek nog boeien? Het is steeds weer een overwinning, maar ook heel erg leuk. Ik kan er alles kwijt, van soul tot reggae en house. Ik blijf draaien totdat ik bejaard ben, zeker weten. Desnoods gewoon alleen in mijn huiskamer. Vinyl, altijd. Ik wil de herkenning van de platenhoezen hebben.  Ik ga nooit met een usb-stick draaien. Dat zeg ik bij dezen.”

Kom vanavond, vrijdag 1 februari, naar Transistor Rhythm in Club Up. Het is de release party van de tweede 12 inch van het huidige TINK! Records, 1994 van Anil Aras. Hier te beluisteren. Niet te missen dus!!!! Line-up: Anil Aras, Daan Groeneveld b2b Alex Salvador, Michael Sole. Aanvang: 23 tot 05. Entree: €8